Oslas), Norvegija) – norvegų dramaturgas, poetas, scenaristas,
režisierius.
Henrik Ibsen gimė pasiturinčioje Norvegijos
pirklių šeimoje – jo tėvai buvo kilę iš dviejų
gerbiamiausių Skieno miestelio šeimų. 1882 m. rašytame
laiške rašytojas pasakoja, kad tokia kilmė siejo jį su
visomis svarbiausiomis to krašto giminėmis. Iš Danijos
kilę Ibsenai paprastai tapdavo jūrininkais ir kapitonais, tačiau Henriko
tėvas Knudas pasirinko prekybą.
Kai Henrikui Ibsenui buvo
septyneri, šeima susidūrė su finansiniais sunkumais ir
išsikraustė iš Skieno. Jie apsigyveno Snipetorpe, kur juos
priėmė pasiturintis Ibseno įbrolis Christopheris Blomas Pausas,
turtingas bankininkas ir laivų statytojas.
1844 m.
penkiolikmetis Henrik Ibsen metė mokyklą Skiene, persikėlė į nedidelį
Grimstado miestelį, įsidarbino pas vaistininką mokiniu ir ėmė
rašyti dramas. Po penkių metų, sulaukęs pilnametystės,
rašytojas persikėlė į Kristianiją ir bandė stoti į
universitetą, tačiau po keleto nesėkmingų bandymų šios minties
atsisakė. Jis nusprendė visą laiką skirti rašymui. Jo
neatbaidė ir tai, kad pirmosios jo dramos nesulaukė didesnio
susidomėjimo.
Keletą metų Henrik Ibsen vadovavo Bergeno
teatrui, pastatė pusantro šimto pjesių. Jis dirbo
rašytoju, režisieriumi ir scenaristu, įgijo neįkainojamos
praktinės darbo teatre patirties. Tuo metu itin susidomėjo skandinavų
tautosaka. Tai juntama ir to meto pjesėse.
1858 m.
dramaturgas grįžo atgal į Kristianiją ir tapo Norvegijos teatro
kūrybos vadovu. Tais pačiais metais vedė Suzzaną Thoresen ir su ja
susilaukė vienintelio sūnaus Sigurdo. Šeimos finansinė padėtis
buvo sunki ir, galiausiai, Henrik Ibsen priėmė sprendimą palikti
Norvegiją. Iš pradžių persikėlė į Romą, Triestą, vėliau
gyveno Vokietijoje - Drezdene ir Miunchene.
Septintajame XIX
a. dešimtmetyje sukurti kūriniai priskiriami
„auksiniam“ Ibseno kūrybos periodui. Šio periodo
dramose mažiau dėmesio skiriama visuomenės socialinėms problemoms,
labiau juntamas psichologizmas. Garsiausios Ibseno pjesės - „Peras
Giuntas“, „Lėlių namai“ ir
„Šmėklos“. Ibsenas pakeitė to meto
dramą ir turėjo didelės įtakos Vakarų Europos teatrui. Jis iš
teatro-pramogos, sukūrė teatrą-meną. Iš Ibseno dramų
išaugo Čechovo ir Joyce’o kūryba.